W kilku słowach czym jest metoda Montessori, czyli jej GŁÓWNE CELE:
- rozwijanie samodzielności i wiary we własne siły, budowanie pozytywnego obrazu własnej wartości;
- wypracowanie zamiłowania do porządku i wewnętrznej motywacji do pracy;
- nauka samodyscypliny;
- nabycie umiejętności pracy indywidualnej i zbiorowej, umiejętność współpracy;
- osiągnięcie długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem;
- uniezależnienie się od nagrody zewnętrznej;
- formowanie postaw wzajemnej pomocy, bez rywalizacji;
- rozwijanie indywidualnych uzdolnień i talentów;
- nauka szacunku do drugiego człowieka.
Założenia pedagogiki Marii Montessori
- uczenie przez działanie: dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność;
- samodzielność: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy;
- koncentracja: dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu zadań;
- cisza: nauka współpracy w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych.
- porządek: zdobycie przez dzieci umiejętności przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu;
- zróżnicowane wiekowo grupy: sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności;
- obserwacja: jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem;
- indywidualny tok rozwoju każdego dziecka.
Otoczenie
Otoczenie w klasie Montessori przygotowane jest tak, by odpowiadało potrzebom i możliwością małego dziecka. Sale są duże i dobrze oświetlone. Otoczenie dostosowane jest do wzrostu dzieci (niskie pułki – tak by cały materiał był dostępny dla dziecka), małe stoły z jednym lub dwoma krzesełkami (przystosowane do pracy indywidualnej).
Otoczenie jest rzeczywiste i naturalne. Dzieci przyjmują świat takim jaki zostanie im przedstawiony. Dzieci otacza się pięknymi i naturalnymi materiałami. Wszystko to, co nie jest konieczne dla ich rozwoju może jedynie stać się jego przeszkodą.
Materiał, który znajduje się w klasie i z którym pracują dzieci musi posiadać:
- punkt zainteresowania,
- kontrolę błędu,
- izolację trudności
- służy do rozwoju konkretnej umiejętności
Pomoce, które znajdują się w klasie podzielone są na pięć działów:
- Życie codzienne
- Sensoryka
- Kultura
- Matematyka
- Język