CO TO JEST UWAŻNOŚĆ = MINDFULNESS? :
Uważność, czyli inaczej Mindfulness, to naturalna zdolność do bycia uważnym i w pełni obecnym.
- świadomym ciepła słońca na skórze, wiatru we włosach, poirytowania czy zmęczenia w ciele i tego wszystkiego, co możemy obserwować w świecie wewnętrznym i zewnętrznym
- Dzięki uważności dzieci uczą się obserwowania swoich emocji, myśli i sygnałów z ciała, z ciekawością i bez oceniania, gdy tylko się pojawią i tak długo, jak trwają. Uczą się odkrywać swój wewnętrzny świat, nie zaprzeczając i nie ignorując żadnej myśli, czy emocji, jednocześnie nie pozwalając im zapanować nad sobą . Znika impulsywność, a pojawia się pełna obecność, życzliwość, spontaniczność i ciekawość. Bez osądzania.
Dzieci uczą się być spokojne i uważne jak żaba. Uczą się rozumieć swoje wewnętrzne burze i kontrolować swoją „fabrykę trosk”. Uczą się również akceptować swoje emocje, zamiast je tłumić, a także pielęgnować życzliwość. Wszystko zaczyna się od bycia uważnym bez osądzania.
UWAŻNOŚĆ / MINDFULNESS:
Uważność, to podstawa funkcjonowania w dzisiejszym świecie (pełnym bodźców, hałasów, światełek, technologii, sprzętów, chaosu informacyjnego, nieskończonych możliwości wyboru…).
Uważność, powinna być regularnymi, obowiązkowymi zajęciami w szkołach podstawowych, a najlepiej w przedszkolach. Tak, aby dzieci umiały czytać siebie, znać odpowiedź na pytania: Kim jestem? Jak się czuję? Gdzie są moje granice?
Uważność jest ważna dla każdego dziecka i każdego dorosłego. Każdy powinien umieć czytać swoje ciało, bo w ciągu życia tracimy kontakt ze swoim ciałem.
PO CO DZIECIOM UWAZNOŚĆ ?
Podobnie, jak dorośli dzieci bywają przemęczone. Często źle sypiają, ciężko im się skoncentrować, bywają impulsywne i mają kłopoty z nadpobudliwością. Odczuwają niepokój. Doskonale znają przycisk „start”, ale czy potrafią znaleźć przycisk „stop”? Jeśli dziecko wcześnie zetknie się z uważnością, nauczy się lepiej obserwować i koncentrować się, być w kontakcie ze swoim ciałem i odnajdywać spokój, którego potrzebuje.
CZEGO UCZĄ SIĘ DZIECI ZA POMOCĄ UWAŻNOŚCI?
- Koncentracji i zauważania, kiedy się rozpraszają; regularnie zatrzymując się i ucząc się siedzieć spokojnie i uważnie jak żabka, dzieci uczą się przełączać miedzy „robieniem” a „nicnierobieniem”. Zauważanie, kiedy coś utrudnia skupienie się i wiedzą, że można wrócić z uwagą do tego, na czym chcą się skupić, to podstawa koncentracji.
- Uspokajania umysłu i ciała; spokojny umysł szybciej się uczy
- Nazywania i rozumienia emocji i procesów myślowych – lęku, złości, smutku i martwienia się. Akceptując emocje i myśli, dając im przestrzeń, nabiera się do nich dystansu; na tyle, by nie dać im się ponieść, ale ich nie wypierać.
- To daje spokój i równowagę.
- Bycia obecnym/obecną tu i teraz, nawet jeśli wydarzy się coś ekscytującego albo właśnie stało się coś nieprzyjemnego. Teraz jest w porządku. Uczy dzieci, by nie żyły przyszłością, ani przeszłością, tylko chwilą obecną.
- Pewności siebie, którą daje odcięcie się od osądów i myśli oceniających emocje. By dzieci nie uważały, że są tym, co myślą i czują.
- Poprawiania swojej pamięci poprzez koncentrację na tym, co robią w danej chwili – poprawia się wtedy zdolność zapamiętywania i przyswajania nowych treści.
- Bycia bardziej uprzejma/uprzejmym dla innych; rozumienia własnego punktu widzenia i dostrzegania własnych słabości oraz rozumienia innych. Wtedy mamy mniejszą tendencję do odrzucenia innych punktów widzenia i uczuć. Praktykując współczucie i bycie uprzejmym, dzieci zauważają zalety łagodności. Świadomość tego zmniejsza przemoc i zwiększa akceptację.
DODATKOWE ATUTY UWAŻNOŚCI
- Spokój w ciele i w umyśle poprawia koncentrację i wyniki w nauce. Dzieci nie czują się tak bardzo przytłoczone problemami i łatwiej znajdują rozwiązania. Wzrastają ich odporność psychiczna, dynamizm i wiara we własne możliwości, a zmniejsza się poczucie porażki.
- Dzieci uczą się takich cech, jak współczucie, cierpliwość i odpuszczenie tego, na co nie mamy wpływu. Dzięki temu opanowują sztukę radzenia sobie z napięciami. Mają też więcej życzliwości dla innych, co z kolei zmniejsza zjawisko przemocy między dziećmi.
Jest to stworzony przez Eline Snel ośmio- lub dziesięciotygodniowy kurs uważności dla dzieci i nastolatków.
Metoda ta opiera się na Metodzie Redukcji Stresu (MBSR) autorstwa Jona Kabata Zinna. Ttening prowadzony jest w czterech przediałach wiekowych (4-8, 8-12, 12-16, 16-19 lat) przez certyfikowanych trenerów, w różnych krajach Europy oraz w Hong Kongu.
DLA KOGO TERNING UWAŻNOŚCI?
- Dla wszystkich dzieci i nastolatków od 4 do 19 lat
- Dla rodziców
- Dla specjalistów zajmujących się dziećmi i nastolatkami (lekarzy, psychologów, pedagogów, itd.)
- .
Jest to stworzony przez Eline Snel ośmio- lub dziesięciotygodniowy kurs uważności dla dzieci i nastolatków.
Metoda ta opiera się na Metodzie Redukcji Stresu (MBSR) autorstwa Jona Kabata Zinna. Ttening prowadzony jest w czterech przediałach wiekowych (4-8, 8-12, 12-16, 16-19 lat) przez certyfikowanych trenerów, w różnych krajach Europy oraz w Hong Kongu.
DLA KOGO TERNING UWAŻNOŚCI?
- Dla wszystkich dzieci i nastolatków od 4 do 19 lat
- Dla rodziców
- Dla specjalistów zajmujących się dziećmi i nastolatkami (lekarzy, psychologów, pedagogów, itd.)
- .