Uważność

CO TO JEST UWAŻNOŚĆ = MINDFULNESS? :

Uważność, czyli inaczej Mindfulness, to naturalna zdolność do bycia uważnym i w pełni obecnym.  

  • świadomym ciepła słońca na skórze, wiatru we włosach, poirytowania czy zmęczenia w ciele i tego wszystkiego, co możemy obserwować w świecie wewnętrznym i zewnętrznym
  • Dzięki uważności dzieci uczą się obserwowania swoich emocji, myśli i sygnałów z ciała, z ciekawością i bez oceniania, gdy tylko się pojawią i tak długo, jak trwają. Uczą się odkrywać swój wewnętrzny świat, nie zaprzeczając i nie ignorując żadnej myśli, czy emocji, jednocześnie nie pozwalając im zapanować nad sobą . Znika impulsywność, a pojawia się pełna obecność, życzliwość, spontaniczność i ciekawość. Bez osądzania.  

Dzieci uczą się być spokojne i uważne jak żaba. Uczą się rozumieć swoje wewnętrzne burze i kontrolować swoją „fabrykę trosk”. Uczą się również akceptować swoje emocje, zamiast je tłumić, a także pielęgnować życzliwość. Wszystko zaczyna się od bycia uważnym bez osądzania. 

UWAŻNOŚĆ / MINDFULNESS:

Uważność, to podstawa funkcjonowania w dzisiejszym świecie (pełnym bodźców, hałasów, światełek, technologii, sprzętów, chaosu informacyjnego, nieskończonych możliwości wyboru…). 

Uważność, powinna być regularnymi, obowiązkowymi zajęciami w szkołach podstawowych, a najlepiej w przedszkolach. Tak, aby dzieci umiały czytać siebie, znać odpowiedź na pytania: Kim jestem? Jak się czuję? Gdzie są moje granice?  

Uważność jest ważna dla każdego dziecka i każdego dorosłego. Każdy powinien umieć czytać swoje ciało, bo w ciągu życia tracimy kontakt ze swoim ciałem. 

 

PO CO DZIECIOM UWAZNOŚĆ ? 

Podobnie, jak dorośli dzieci bywają przemęczone. Często źle sypiają, ciężko im się skoncentrować, bywają impulsywne i mają kłopoty z nadpobudliwością. Odczuwają niepokój. Doskonale znają przycisk „start”, ale czy potrafią  znaleźć przycisk „stop”? Jeśli dziecko wcześnie zetknie się z uważnością, nauczy się lepiej obserwować i koncentrować się, być w kontakcie ze swoim ciałem i odnajdywać spokój, którego potrzebuje. 

CZEGO UCZĄ SIĘ DZIECI ZA POMOCĄ UWAŻNOŚCI? 

  • Koncentracji i zauważania, kiedy się rozpraszają; regularnie zatrzymując się i ucząc się siedzieć spokojnie i uważnie jak żabka, dzieci uczą się przełączać miedzy „robieniem” a „nicnierobieniem”. Zauważanie, kiedy coś utrudnia skupienie się i wiedzą, że można wrócić z uwagą do tego, na czym chcą się skupić, to podstawa koncentracji. 
  • Uspokajania umysłu i ciała; spokojny umysł szybciej się uczy 
  • Nazywania i rozumienia emocji i procesów myślowych – lęku, złości, smutku i martwienia się. Akceptując emocje i myśli, dając im przestrzeń, nabiera się do nich dystansu; na tyle, by nie dać im się ponieść, ale ich nie wypierać. 
  •  To daje spokój i równowagę. 
  • Bycia obecnym/obecną tu i teraz, nawet jeśli wydarzy się coś ekscytującego albo właśnie stało się coś nieprzyjemnego. Teraz jest w porządku. Uczy dzieci, by nie żyły przyszłością, ani przeszłością, tylko chwilą obecną. 
  • Pewności siebie, którą daje odcięcie się od osądów i myśli oceniających emocje. By dzieci nie uważały, że są tym, co myślą i czują. 
  • Poprawiania swojej pamięci poprzez koncentrację na tym, co robią w danej chwili – poprawia się wtedy zdolność zapamiętywania i przyswajania nowych treści. 
  • Bycia bardziej uprzejma/uprzejmym dla innych; rozumienia własnego punktu widzenia i dostrzegania własnych słabości oraz rozumienia innych. Wtedy mamy mniejszą tendencję do odrzucenia innych punktów widzenia i uczuć. Praktykując współczucie i bycie uprzejmym, dzieci zauważają zalety łagodności. Świadomość tego zmniejsza przemoc i zwiększa akceptację. 

 DODATKOWE ATUTY UWAŻNOŚCI 

 

  • Spokój w ciele i w umyśle poprawia koncentrację i wyniki w nauce. Dzieci nie czują się tak bardzo przytłoczone problemami i łatwiej znajdują rozwiązania. Wzrastają ich odporność psychiczna, dynamizm i wiara we własne możliwości, a zmniejsza się poczucie porażki. 
  • Dzieci uczą się takich cech, jak współczucie, cierpliwość i odpuszczenie tego, na co nie mamy wpływu. Dzięki temu opanowują sztukę radzenia sobie z napięciami. Mają też więcej życzliwości dla innych, co z kolei zmniejsza zjawisko przemocy między dziećmi. 
NA CZYM POLEGA TRENING UWAZNOŚCI ŻABKI ?

Jest to stworzony przez Eline Snel ośmio- lub dziesięciotygodniowy  kurs uważności dla dzieci i nastolatków.
Metoda ta opiera się na Metodzie Redukcji Stresu (MBSR) autorstwa Jona Kabata Zinna. Ttening prowadzony jest w czterech przediałach wiekowych (4-8, 8-12, 12-16, 16-19 lat) przez certyfikowanych trenerów, w różnych krajach Europy oraz w Hong Kongu.

DLA KOGO TERNING UWAŻNOŚCI?

  • Dla wszystkich dzieci i nastolatków od 4 do 19 lat
  • Dla rodziców
  • Dla specjalistów zajmujących się dziećmi i nastolatkami (lekarzy, psychologów, pedagogów, itd.)
  •  
NA CZYM POLEGA TRENING UWAZNOŚCI ŻABKI ?

Jest to stworzony przez Eline Snel ośmio- lub dziesięciotygodniowy  kurs uważności dla dzieci i nastolatków.
Metoda ta opiera się na Metodzie Redukcji Stresu (MBSR) autorstwa Jona Kabata Zinna. Ttening prowadzony jest w czterech przediałach wiekowych (4-8, 8-12, 12-16, 16-19 lat) przez certyfikowanych trenerów, w różnych krajach Europy oraz w Hong Kongu.

DLA KOGO TERNING UWAŻNOŚCI?

  • Dla wszystkich dzieci i nastolatków od 4 do 19 lat
  • Dla rodziców
  • Dla specjalistów zajmujących się dziećmi i nastolatkami (lekarzy, psychologów, pedagogów, itd.)
  •  

Kontakt

Żłobek i Przedszkole Montessori „Bose Stópki”
ul. Wojska Polskiego 88b
65-762 Zielona Góra

Zapisy                        537 105 520
Żłobek i Przedszkole 781 628 667

Fundacja Wspierania Kultury i  Edukacji Montessori Bose Stópki
ul. Wojska Polskiego 88b
65-762 Zielona Góra

Formularz kontaktowy

15 + 1 =

Gdzie jesteśmy